Škola Felix v Trnave: Keď učenie je pre deti radosť
AKTUALITY - Firmy | 12.6.2019, 07.00, reklamný článok
Felix znamená „šťastný“. O tom, že slovo šťastný môžeme spájať so školou, sa Trnavu rozhodli presvedčiť Dominika Rešetová a Lucia Krajčovičová. Súkromná základná škola Felix, ktorá v Bratislave pôsobí už niekoľko rokov, má v miestnej komunite ľudí obrovský ohlas, každoročne sa do prvého ročníka hlási viac ako 400 detí. V čom je Felix iný, aké sú jeho hodnoty a vízie a prečo si myslia, že aj v Trnave by Felix mal mať svoje pevné miesto, sa nám v rozhovore snažili priblížiť jeho zriaďovateľky.
Lucia Krajčovičová a Dominika Rešetová (vpravo). Foto: Felix Trnava
V súkromnom živote ste kamarátky, poznáte sa roky. Čo vás priviedlo na cestu ísť spoločne do nového projektu a založiť v Trnave súkromnú základnú školu?
- Dominika: O škole Felix, ktorá v Bratislave funguje už siedmym rokom, som čítala pred takmer dvoma rokmi. Napriek tomu, že moje deti boli v tom čase ešte príliš malé na to, aby som uvažovala o výbere vhodnej základnej školy, mi Felix učaroval.
Svojou koncepciou, hodnotami, pravidlami, poslaním. Skrátka tým, že sa dieťa rozvíja po všetkých stránkach, nielen tej vedomostnej.
Napísala som preto Petrovi Halákovi (pozn. zakladateľ školy Felix v Bratislave) email, v ktorom som mu okrem slov chvály za prácu, ktorú s deťmi robia, adresovala aj otázku, či plánuje Felix pre Trnavu.
Nebolo to však fyzicky v jeho silách, preto sme postupným brainstormingom, spoločnou vôľou a silami dotvorili myšlienku otvoriť v Trnave franšízu. No a potom to už bolo jasné, Lucia je povolaním pedagogička, kamarátka, spriaznená duša - skrátka človek, s ktorým som na jednej vlnovej dĺžke.
- Lucia: Presne tak. S Dominikou som jej prvotnú komunikáciu s Petrom Halákom od začiatku prežívala, nadšenie rástlo spoločne a priamo úmerne na obidvoch stranách.
Obe máme malé deti, na výchovu a život v rodine máme rovnaký názor. Hľadáme, ako sa v živote dajú veci robiť inak a nie súhlasiť s celospoločensky vnímanou dogmou, ako to nejde a nedá sa.
V čom je teda Felix iný? Prečo by sme mali svoje dieťa zapísať práve tam?
- Dominika: V prvom rade je veľmi dôležité, aby si každý rodič uvážil, čo je jeho prioritou. Sú totiž rodičia, ktorí od školy očakávajú disciplínu, veľa namemorovaných vedomostí či dodržiavanie striktne stanovených pravidiel.
No a potom sú rodičia, ktorí očakávajú, že ich dieťa bude v škole šťastné, bude sa rado učiť a tešiť sa po víkende na každý pondelok.
Felix je pozitívnym príkladom, že môže existovať škola, do ktorej sa deti tešia, v ktorej robia zmysluplné aktivity a po jej absolvovaní sú pripravené na život. Podľa nás je veľmi dôležité, aby škola ako celok dávala zmysel.
- Lucia: Felix je moderná škola 21. storočia, ktorá vychováva deti k tomu, aby boli predovšetkým šťastné, šťastný človek potom v živote uspeje. Je celospoločensky prínosné, keď deti školu vnímajú ako príjemnú súčasť svojho života, nie ako nutné zlo, ktoré musia takpovediac pretrpieť.
Nechceme, aby mali deti pocit, že idú na 13 rokov do väzenia. Práve naopak. Chceme, aby spoznávali samé seba, aby každý deň objavovali nové súvislosti a mali zo svojho napredovania radosť a dobrý pocit.
Čo si máme predstaviť pod pojmom moderná škola 21. storočia?
- Lucia: My, Slováci, radi preberáme zahraničné koncepcie, a to nielen vo vzdelávaní. Nie, že by sme spochybňovali ich prínos pre komunitu, avšak sa domnievame, že každý národ má svoje špecifiká, ktoré treba rešpektovať.
V centre nášho záujmu stojí dieťa a nie učivo. Jednou vetou sa dá povedať, že poslaním školy Felix je pomôcť deťom vyrásť v dobrých, múdrych, sebavedomých, a preto šťastných ľudí.
- Dominika: Pri vyučovaní sa uplatňuje konštruktivistický pedagogický prístup. Pre niekoho to môže znieť abstraktne, pokúsim sa to teda priblížiť. Inovatívne pedagogické metódy prostredníctvom ktorých vyučovanie prebieha, sú nadizajnované tak, aby pomáhali vytvárať pozitívnu pracovnú atmosféru, bez strachu a obáv z vlastného zlyhania.
Chyby nemajú byť pre deti odstrašujúce, naopak, v procese učenia sú vítané. Felix netvorí školu pre deti, ale tvorí školu spolu s deťmi, a to je obrovský rozdiel.
V dennodennej praxi to znamená, že sa deti aktívne podieľajú na organizácii vyučovania – podporujeme voľný detský prejav pred memorovaním, deti u nás objavujú svet cez zážitkové, hravé učenie.
Vážime si vlastný názor detí, podporujeme ich snahu otvorene sa vyjadriť, učíme ich prijať konštruktívnu kritiku. Rozvíjame zdravý citový život detí - nebáť sa cítiť a svoje city prejaviť, byť všímavý a v neposlednom rade citlivý na potreby svoje i druhých.
Prečo si myslíte, že je práve Trnava mesto, v ktorom by SZŠ Felix mala mať svoje zastúpenie?
- Dominika: Pretože máme Trnavu rady. Pretože tu žijeme. Obe sme sa tu narodili, vyrástli, chodili do škôl. Obe sme sa vydali, založili sme si tu rodinu a chceme tu žiť. Ono to asi tak trošku súvisí s tým, čo povedala Lucia v úvode.
Nestotožňujeme sa s celospoločensky vnímanou dogmou ako niečo nejde a nedá sa. My hľadáme ako to ide. Pre svoje deti, a nielen pre ne, chceme zrovna tento typ vzdelávania. Rešpektujúci, obohacujúci, moderný, s cieľom pripraviť ich na život.
Myslíme si, že v Trnave nie sme jediné. Prečo rodičom tu žijúcim neponúknuť aj takúto možnosť vzdelávania, ak sa to dá? Robíme to pre naše deti, pre komunitu ktorej sme súčasťou, pre celú spoločnosť, pre našu spoločnú, lepšiu budúcnosť.
A teraz zopár praktických informácií pre rodičov. Ako bude prebiehať zápis, resp. bude s ním spojená aj nejaká forma pohovorov?
- Lucia: Na jeseň 2019 plánujeme organizovať niekoľko info stretnutí pre rodičov, ktorí majú záujem svoje deti zapísať do 1. ročníka k nám, do Felixu.
Osobné stretnutia sú vždy vhodná príležitosť na bližšie predstavenie sa, predstavenie princípov nášho fungovania, a zároveň budeme môcť odpovedať na všetky otázky.
V závislosti od prejaveného záujmu o limitovaný počet prváckych miest budú následne prebiehať pohovory. Tu je ale dôležité zdôrazniť, že nejde o žiadne pohovory týkajúce sa zručností alebo vedomostí budúcich prvákov.
Pre nás je dôležité spoznať rodinu, ktorej je dieťa súčasťou. Porozprávať sa s rodičmi a zistiť, či zdieľame rovnaký názor na to, akým spôsobom sa má ich dieťa vzdelávať. S rodičmi úzko spolupracujeme počas celého roka, vzťah učiteľ – dieťa – rodič je pre nás kľúčový.
Musí učiteľ, ktorý má záujem pracovať vo Felixe, spĺňať nejaké špeciálne požiadavky?
- Lucia: V prvom rade musí tak, ako kdekoľvek inde, spĺňať zákonom požadované vzdelanie pre prácu s deťmi. Nemenej dôležitý je jeho celkový ľudský prístup, vzťah k deťom, jeho osobnosť a vôľa robiť veci inak.
- Dominika: Vo Felixe má učiteľ pre deti postavenie sprievodcu - koordinuje priebeh hodiny, dohliada na proces v triede, facilituje dôležitú záverečnú reflexiu. Pre nás je učiteľ partner, nie len obyčajný zamestnanec.
Uvedomujeme si, že úspešnú školu a pozitívne prostredie pre všetkých môžeme vytvoriť len spoločnou prácou. Myslíme na vzdelávanie učiteľov, ich vnútornú motiváciu a nevyhnutnosťou je aj rozumné finančné ohodnotenie.